september 21, 2007

Kamikazesex

Zag daarstraks een documentaire op Canvas, waar Kamikaze ter sprake kwam. Moest toen (blijkbaar een automatische schakel in mijn hersenen) onmiddelijk denken aan kamikazeseks (jaja, Nederlands was toch een van mijn favoriete vakken toen ik nog op het HIVT zat maar of de prof de link had uitgelegd met de oorspronkelijke betekenis van Kamikaze, herinner ik mij niet meer, wel de betekenis) en vroeg me af hoe men in godsnaam op die term gekomen is, daar Kamikaze, afkomstig van het Japans, oorspronkelijk 'goddelijke wind' betekent. Prachtig.
Nu ik doordenk...sex is goddelijk? Ja, in een zekere zin, en zeker als je verkeert in hogere sferen kan men het goddelijk noemen. Allé, dat vind ik toch. En naturel, met een vaste partner dan nog wel, valt niet in woorden te vatten. Goed. Wat is wind? Wind waait buiten overal en binnen waar het binnen kan. Euh.
Kamikazeseks is onveilig vrijen en met wisselende partners, waardoor men dus het risico op besmetting met HIV en andere SOA's verhoogt. Wind is bestuurloos, gaat zijn gang, roekeloos onveilig sexen?
Bon, de documentaire ging over de plotse verdwijning van een Mongoolse krijgsvloot 700j. geleden. En er wordt verondersteld dat er een typhoon plaats vond op het moment dat de Mongoliërs de Japanners wouden aanvallen en op die manier verhinderd werd dat de Japanners aangevallen zouden worden. Daarom hebben de Japanners deze term bedacht, want het had hun leven gered. Bovendien waren de Mongoliërs voorzien van explosieven, de eerste bommen naar het schijnt: een mix van metalen splinters, buskruit e.d.. Kan je vergelijken met de latere spijkerbom, geloof ik. Daarbovenop hadden ze de beste bogen in de wereld, die zodanig opgespannen waren dat de pijlen wel tot 350m? ver konden schieten. Handig allemaal bij de beginaanval, maar die kans kregen ze niet. De Japanners hadden dan weer de beste zwaarden in de wereld, het samoeraizwaard, en waren pijlsnel in hun bewegingen, goed voor gevechten aan land en waar die Mongoliërs niet tegenop konden.
Kan er niks aan doen maar van het moment dat ik 'samoerai' hoor, spits ik mijn oren. Mocht ik in een ander tijd leven en in Japan, dan zou ik wellicht de eerste vrouwelijke samoerai zijn, haha. Ben niet voor niks als kind (acht jaar) verliefd geworden op de film 'de zeven samoerai'. Ben verliefd op hun sierlijke, snelle en kordate bewegingen.
Als men verder gaat kijken, en natuurlijk ben ik ondertussen gaan zoeken en dan is de link superlogisch. Kamikaze waren zelfmoordeenheden tijdens de WOII en deze term werd al sinds de aanval op Pearl Harbor in 1941 in gebruik genomen. De Japanners gingen er liever aan dan in de handen van de vijand terecht te komen. En ja, die zelfmoordfilosofie heeft er alles me te maken want onveilig vrijen gecombinneerd met wisselende sexuele contacten is een vorm van zelfmoord plegen. Die link met zelfmoord heeft de prof dan weer wel gelegd.;-) Duurde even vooraleer die informatie ven ergens in mijn achtehoofd naar voren is gekomen ... .
Enfin, daar gaat mijn mooie filosofie die vertrekt vanuit 'goddelijke wind', in dit geval eerder de 'duivelse wind' als je 't mij vraagt.
En nu genieten van een Almodóvar film. Een van mijn favoriete regisseurs. Absurdity, here I come!